Vnitřní řád zdravotnického zařízení

Vnitřní řád zdravotnického zařízení Psychicus s.r.o. 
Platný od 1. 5. 2025 www. psychicus.cz 

1. Základní práva pacienta 

Při poskytování zdravotních služeb má pacient právo: 

1. Na důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí. 

2. Na srozumitelný způsob informací o svém zdravotním stavu. 

3. Klást doplňující otázky týkající se zdravotního stavu. 

4. Vyžádat si konzultační službu od jiného poskytovatele, kterou by si měl uhradit z vlastních zdrojů 

5. Být seznámen s vnitřním řádem zdravotnického zařízení. 

6. Být seznámem s cenovými podmínky služeb nehrazenými pojišťovnou. 

7. Uplatňovat návrhy, náměty a stížnosti u asistentky. 

8. Udělit nebo odmítnout informovaný souhlas s poskytnutím zdravotních služeb (pokud nejsou neodkladné). 

9. Určit osoby, kterým mají být poskytnuty informace o zdravotním stavu. 

10. Vést ambulantní vyšetření v doprovodu zvolené osoby (s výjimkou rušivého chování či kapacitních omezení). 

2. Definice spoluodpovědnosti 

Spoluodpovědnost za řádné omluvení termínu znamená: 

● Pacient je povinen omluvit svoji nepřítomnost nejpozději dva celé pracovní dny před plánovaným termínem. 

1. Např. termín ve čtvrtek 11:00 → omluva do úterý do 11:00. 

2. Termín v pondělí 9:00 → omluva do čtvrtka předchozího týdne do 9:00. 

● Omluva může být podána ideálně vstupním formulářem na webu, či telefonicky, e-mailem, nebo SMS Nelze se odvolávat na nedostupnost asistentky na telefonu. ● Termín se považuje za propadlý při zpoždění nad 15 minut

Výjimky

1. Bezprostřední akutní stav psychického onemocnění (demence,akutní psychóza apod.), kdy pacient objektivně nebyl schopen omluvit se. 

2. Akutní hospitalizace s prokazatelnou neschopností komunikace. 

3. Pozdní omluva méně než dva pracovní dny před termínem se uznává pouze při akutním tělesném onemocnění prokázaném PN či lékařskou zprávou. 

3. Povinnosti pacienta

Pacient je při poskytování zdravotních služeb povinen: 

1. Dodržovat navržený individuální léčebný a diagnostický postup. 

2. Řídit se tímto vnitřním řádem. 

3. Pravdivě informovat o dosavadním vývoji svého zdravotního stavu (včetně infekčních onemocnění, užívání léčiv, návykových látek apod.). 

4. Spoluodpovědně omluvit nepřítomnost dle definice (oddíl 2). 

5. Nepoužívat před a během vyšetření alkohol či návykové látky; na vyžádání se podrobit testu. 6. Chovat se dle zásad občanského soužití a dobrých mravů – Netelefonovat v prostorách ambulance 

7. Oznámit každou změnu kontaktních údajů, zdravotní pojišťovny, registrujícího lékaře či bydliště. 

8. Prokázat se platným průkazem zdravotní pojišťovny nebo dokladem totožnosti. 9. Respektovat, že pořadí pacientů může určovat lékař. 

10. Dodržovat zákaz kouření v celém zařízení.

Nesplnění povinností č. 3, 4, 5 či 6 se považuje za hrubé porušení vnitřního řádu. 

4. Poskytování zdravotních služeb 

1. Zdravotnické zařízení poskytuje služby v plném rozsahu pacientům s doporučením i bez něj v celém spektru psychiatrie mimo závažné problematiky návykových látek, kdy odkazuje na specializované pracoviště 

2. Výkony nehrazené pojišťovnou jsou uvedeny formou ceníku na vývěsce v čekárně a na webu. 

3. Laboratorní výsledky a lékařské zprávy si ve standardním režimu lze vyzvednout u asistenty ambulance 

4. Notifikace o změnách či zrušení termínu probíhá SMS formou, telefonicky či emailem. 

5. Ordinační doba a objednávání 

1. Ordinační doba je zveřejněna v prostorách před ordinací 

2. Objednání na vyšetření je možné osobně, telefonicky či e-mailem, či vstupním formulářem na webu 

3. Pacient, který se nemůže dostavit, omluví se dle Definice spoluodpovědnosti (oddíl 2). 4. V čase pro objednané pacienty se vyšetřují pouze objednaní, akutní stavy se domlouvají individuálně telefonicky 

5. Lékař či asistentka mohou v odůvodněných případech upravit pořadí pacientů. 

6. Standardy péče a administrativní příplatky 

6.1. Standardní péče v režimu pojištění 

● Zcela ZDARMA v rámci veřejného zdravotního pojištění. 

● Pacient se objedná u asistentky na nejbližší volný termín (bez možnosti volby času). ● Vztahuje se Definice spoluodpovědnosti (oddíl 2): při neomluvení termínu vzniká po podpisu pacienta právo smluvní spoluodpovědnosti ve výši 500 Kč za neomluvenou absenci. 

6.2. Nadstandardní péče (platnost 12 měsíců) 

Administrativní poplatek 800 Kč (400 Kč pro důchodce, ZTP I–III, studenty do 26 let). ● Výhody:

preferované časy (ranní/odpolední), e‑Recept, telefonická konzultace ročně zdarma aj. ● Platba při první návštěvě (hotově, QR, „platba na kontakt“). 

● Vztahuje se Definice spoluodpovědnosti (oddíl 2). 

6.3. Ambulantní nemocniční praxe bez spoluodpovědnosti 

● Pacient nepřebírá odpovědnost za omluvy termínů; není garantován přesný čas kontroly, pouze den 

● Právo na bezplatnou zdravotní péči zůstává plně zachováno – interní poplatky se týkají pouze administrativních úkonů. 

7. Ukončení či odmítnutí další specializované péče 

Zdravotnické zařízení může odmítnout přijetí či ukončit péči o pacienta v souladu s platnou legislativou a etickými zásadami se specifiky, jenž lékař z pohledu psychiatrie zohledňuje: 

1. Porušení vnitřního řádu 

○ Pokud se pacient opakovaně či závažným způsobem neřídí vnitřním řádem (oddíly 2 a 3). 

2. Omezení práv ostatních pacientů 

○ Závažným omezováním práv spolu-pacientů (např. opakované neomluvené absence, rušivé chování mimo základní diagnózu).

3. Porušení povinností podle zákona č. 372/2011 Sb. 

○ Podle § 41 odst. 1 písm. a)–c) zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, je pacient povinen: 

a) dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytnutím služeb souhlasil, 

b) řídit se vnitřním řádem zdravotnického zařízení, 

c) uhradit cenu služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění 

4. Nedostatek důvěry mezi lékařem a pacientem 

○ Podle Etického kodexu ČLK je lékař povinen poskytovat péči pouze v prostředí vzájemné důvěry. Neschopnost pacienta spolupracovat, skrývat vědomě důležité informace může vést k ukončení péče. 

Co to znamená pro pacienta: 

■ Sdílet objektivně všechny symptomy, průběh onemocnění a obavy bez zatajování. 

■ Akceptovat výsledky vyšetření a doporučení lékaře. 

■ Reagovat konstruktivně na zpětnou vazbu a pravidelně komunikovat změny zdravotního stavu. 

Důsledky pro pacienta: 

■ Opakované porušení může vést k odkladu léčby, doporučení jiného 

poskytovatele nebo ukončení ambulantní péče. 

5. Nedostatečná spolupráce pacienta 

○ Podle § 41 odst. 1 písm. a)–c) a e) zákona č. 372/2011 Sb. je pacient povinen: a) Dodržovat individuální léčebný postup, včetně pravidelného užívání léků, režimových opatření, dietních a rehabilitačních pokynů. 

b) Řídit se vnitřním řádem zařízení. 

c) Uhradit cenu služeb nehrazených z veřejného zdravotního pojištění. 

e) Poskytovat nezbytnou součinnost, např. absolvovat doporučená 

vyšetření, odevzdat vzorky a dostavit se na kontrolní návštěvy. 

Co to znamená pro pacienta: 

■ Pokud lékař doporučuje léčbu, pacient ji má užívat ve stanovených dávkách a časech, případně konzultovat důvody proč tak neučinil. /výjimkou jsou opět závažné stavy psychotického onemocnění či poruchy paměti atd/. 

■ Musí dodržovat doporučený pohybový režim, stravovací opatření a další režimová doporučení (např. spánkový režim, odvykání kouření). 

■ Na vyžádání odevzdat vzorky krve, moči či podstoupit další diagnostické postupy. 

■ Pravidelně se účastnit domluvených kontrol a testů. 

Důsledky pro pacienta: 

■ V případě, kdy budete vědomě a opakovaně, případně závažným způsobem léčebný režim porušovat, nemůže lékař převzít odpovědnost za výsledek pacientova léčení. Taková situace může být důvodem k ukončení ambulantní péče ve zdravotnickém zařízení.